Winona Portrait.png
No way that was made in a factory.

Winona, when examining a Clockwork Rook.

Wendy Portrait.png
Time erodes everything.

Wendy, when examining a Damaged Rook.

クロックワークルーク(Clockwork Rook) は3種類目のチェスモンスターです。クロックワークナイトクロックワークビショップと同様、Wooden Thingを守るように配置されています。ぜんまいルークはサイとチェスのルークの駒を組み合わせたような姿です。通常の攻撃力を持ったキャラクターであれば、Spearなら9発、Bat Batなら8発、それ以上の武器なら6発、Dark Swordなら5発で倒せます。倒すと歯車を2つドロップします。

傷付いたルーク(Damaged Rook)は、ボロボロで青ざめたルークであり、悪夢の燃料で覆われています. 通常のルークと同等のステータスを持ち、倒すと歯車を2つドロップします。遺跡で自然に発生する他、Broken Clockworksが破壊されたときに出現することがあります。 

プレイヤーはBroken Crockworksに歯車を3つ与えることで、傷付いたルーク(または他の傷付いたチェスモンスター)を味方として出現させることができます。ただしルークは味方であっても破壊的なので、戦闘する際には注意が必要です。

Brain.png 行動[]

ルークは何度か前足を持ち上げて地面を叩いたのち、プレイヤーに向かって突進してきます。自身とプレイヤーの間にあるものは全て破壊して進みます。これを利用すれば、ルークに他のチェスモンスターを倒させることができます。また、ルークの突進はディアクロプスのように建造物も破壊します。例えばルークの突進が蜂の巣に当たると、それはドロップアイテムを残して破壊されます。これは大理石の木からつるはしを使わずに大理石を収穫するのに便利です。また、通常の攻撃力は45ですが、Mobに対しては200ものダメージを与えます。うまく利用すれば敵を倒すのに使えますがチェスターなどの味方Mobには注意しましょう。

the vicinity of an Ancient Pseudoscience Stationにいるルークはすべて倒したほうが賢明です。ルークはダメージを受けてない状態のStationでも一撃で倒すことができ、珍しい素材を失うことになります。さらにStationが破壊されたことによるlightning Strikeも引き起こすでしょう。

標準的な攻撃力を持つキャラクターがクロックワークルークを倒すためにそれぞれの武器を使って何回攻撃すればよいかを以下に示します。Weather Painは与えるダメージが一定でないので含まれていません。

Weapon Fishing Rod.pngBug Net.png Lucy the Axe.png Shovel.png Pitchfork.png

Hammer.png Torch.png Umbrella.png

Walking Cane.png Willow's Lighter.png

Axe.png Pickaxe.png

Luxury Axe.png Opulent Pickaxe.png

Boomerang.png

PickSlashAxe.png Spear.png Bat Bat.png Ham Bat.png Morning Star.png Tentacle Spike.png Battle Spear.png

Thulecite Club.png

Slurtle Slime.png

Tooth Trap.pngDark Sword.png Fire Staff.pngFire Dart.pngBlow Dart.png Gunpowder.png Old Bell.png
No. of hits for
Clockwork Rook.png Damaged Rook.png
71 23 18 12 10 9 8 6-11 5 or 7 6 5 3 2 1

Prototype.png ワンポイント[]

  • A simple way to deal with Clockwork Rooks without taking damage is to let one chase the character into a nearby forest and let it destroy some Trees. This will eventually spawn a Treeguard, who will attack the Rook and usually kill it due to its superior health and damage output. This method is also useful for chopping down large amounts of trees and farming Logs.

Placeholder.png トリビア[]

  • The Clockwork Rook was implemented in the Hungry For Your Hunger update.
  • The mob's design draws inspiration from the castle (or rook) in chess, which also can only charge ahead in straight lines.
  • The Clockwork Rook was originally called Clockwork Castle.
  • The Clockwork Rook looks very similar to the Ancient Guardian, even possessing identical feet, possibly implying that it was made to imitate the guardian.
  • It is best to have a rook destroy all nearby monsters and marble trees before killing it.
  • If the player dies and respawns, any items on the ground from death can be destroyed by the Clockwork Rook's charge.
  • It is entirely possible Maxwell repaired the robots from the ruins and brought them to the surface. This may mean that all clockwork machines are made by the Ancient Civilization, and not Maxwell. Further proof to this is that the Clockwork Robots seem to instinctively obey whatever repairs/makes them, thus explaining why the machines are loyal to Maxwell.

モブ
トレーダー Pig King